Möjligheternas hus

Möjligheternas hus är Pingstkyrkans sociala verksamhet. Vi tror att det är viktigt att vi som församling gör det vi kan för att hjälpa människor som lever i utsatthet. Vi tror också att de som vi hjälper får uppleva Guds kärlek genom oss. Vi vill leva ut församlingens vision “Kyrka för Gud och människor” genom att vara Jesus händer och fötter i Hässleholm.

Vi vill skapa en omsorgsfull växtplats för människor som tycker att livet blivit fyllt av hinder och behöver nya vägar. Vår målsättning är att arbeta utifrån varje individs egna förmåga, stärka och utveckla den, så att de så småningom klarar av en sysselsättning eller får en tryggare tillvaro. Vi vill hjälpa till med att hitta sammanhang och en förbättrad livssituation. Vi vill hjälpa till med att bryta isolering och utanförskap och vi vill skapa mötesplatser för delaktighet i samhället – både för den som känner sig ensam och för den som vill träna svenska. Vi vill verka för en ökad psykisk hälsa och ge samtalsstöd och praktisk hjälp åt dem som lever i utsatthet.

Gilla och följ oss gärna på sociala medier:
Facebook: www.facebook.com/mojligheternashushassleholm
Instagram: www.instagram.com/mojligheternashus

Frukostkafé
Frukostservering för hemlösa, missbrukare och den som vill komma och dela gemenskapen. Måndag-fredag 07.00-09.00.
Vill du vara med och hjälpa till? Kontakta Urban Andersson 0705-94 41 82.

Svenska från dag 1
Språkkurs för asylsökande och ukrainska flyktingar. Tisdagar kl 14.00-16.15. Ingen anmälan. Det går bra att börja under pågående termin.
Kursen görs tillsammans med studieförbundet Bilda.

Gå gärna med i vår Facebookgrupp Svenska från dag 1 https://www.facebook.com/groups/735096117716731

Medhjälpare sökes! Vi söker ny kursledare! Är det du? Kontakta Emma-Lena Liljenberg 0760-13 11 18 för mer information.

Fredagsträffen
Mötesplats för daglediga och flyktingar. Språkträning, brobyggande mellan språk och generationer, gemenskap och gott fika. Ibland ordnar vi föreläsningar om sådant som är bra att känna till om samhälle, kultur och hälsa. Ibland ordnar vi kreativa aktiviteter för skapande. Fredagar kl 10.00-12.00

Mathjälpen
Utdelning av matkassar till behövande. Maten skänks från Dagab, Färskvaruhallen, Sorunda Grönsakshall mm. Ibland köper vi också in vissa varor för att komplettera.

Utdelning fredagar kl 12.30-13.00 till dem som beviljats mathjälp. Ansökningsperiod i augusti varje år. Kontakta Emma-Lena Liljenberg, 0760-13 11 18 eller emmalena.liljenberg@pingsthlm.se.

Trygghetsvandring

Minst sex gånger varje år deltar vi i Länsförsäkringars trygghetsvandringar. Det är ett konkret och bra sätt där vi kan hjälpa till att sprida trygghet i samhället. Vill du vara med som trygghetsvandrare kan du kontakta Glenn Stolt 0732-03 00 65.

Stöd
Vill du hjälpa oss hjälpa? Vi har bra samarbetspartners som gör att vi kan hålla nere utgifterna, men självklart kostar det ändå att hjälpa människor. Du kan vara med och hjälpa till genom att ge en gåva till församlingen och märka din gåva “Möjligheternas hus”. Använd i första hand swishnumret som är specifikt för den sociala verksamheten:
123 167 94 48